Wednesday, August 10, 2011

BERSIH 2.O + IFC= AMBIGA


14 tuntutan IFC oleh AMBIGA S...

Pertama: seseorang anak yang dilahirkan oleh ibubapa Islam tidak seharus secara menjadi Islam.
Kedua: orang bukan Islam yang telah memeluk Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali kepada agama asal mereka (murtad) dan tidak boleh dikenakan undang-undang.
Ketiga: sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendali oleh mahkamah syariah tetapi dikendali tetapi dikendalikan oleh mahkamah sivil.
Keempat: tidak perlu dicatatkan dalam kad pengenalan Islam sebagai agama seseorang Muslim.
Kelima: Orang bukan Islam tidak perlu memeluk Islam jika ingin berkahwin dengan orang Islam. Orang Islam hendaklah dibenarkan murtad jika ingin berkahwin dengan bukan Islam tanpa tindakan undang-undang.
Keenam: pasangan suami isteri yang salah seorangnya memeluk Islam, tidak mempunyai hak jagaan terhadap anak.
Ketujuh: kerajaan mesti menyediakan dana mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah ibadat bukan Islam kuil,tokong,gereja seperti dana untuk masjid.
Kelapan: orang bukan Islam mempunyai hak ke atas harta ahli keluarga nya yang memeluk Islam (jika meninggal).
Kesembilan: orang bukan Islam boleh menggunakan dan tidak boleh dihalang menggunakan perkataan-perkataan suci dalam Islam.
Kesepuluh: bible bahasa Malaysia dan Indonesia mesti dibenarkan diedarkan secara terbuka untuk bacaan umum.
Kesebelas: pelajaran agama bukan Islam mesti juga diajar disekolah seperti mana pelajaran Islam.
Keduabelas: Program berunsur Islam dalam bahasa ibunda hendaklah ditiadakan. Manakala, program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing.
Ketigabelas: orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang hasil zakat hendaklah boleh digunakan untuk keperluan bukan Islam.
Keempatbelas: Islam tidak sepatutnya disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah (termasuk doa pagi).
 
 

No comments:

Post a Comment