Friday, June 03, 2011

Diesel subsidi lori komersial mansuh




ISMAIL SABRI (kanan) beramah mesra dengan sebahagian penerima Anugerah Perkhimatan Cemerlang 
Jabatan Perbadanan Harta Intelek di Kuala Lumpur semalam.





Kerajaan telah memansuhkan diesel super subsidi yang dinikmati pemilik lori komersial berkuat kuasa kelmarin kerana beranggapan hanya kenderaan individu dan kenderaan berkepentingan orang ramai yang wajar menikmati kemudahan tersebut.
Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, ini bermakna lori komersial perlu membayar RM1.80 seliter diesel berbanding RM1.48 semasa menikmati diesel super subsidi.
"Pemberian super subsidi dikekalkan kepada kenderaan yang melibatkan kepentingan orang ramai seperti bas sekolah, teksi, individu yang membeli enjin bot sangkut dan sebagainya," katanya pada sidang akhbar selepas menyampaikan Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Perbadanan Harta Intelek Malaysia di sini semalam.
Beliau berkata, keputusan itu tidak bermakna kerajaan menarik balik subsidi diesel kerana pengusaha lori komersial masih menikmati bahan bakar itu pada harga subsidi RM1.80 seliter.Katanya, harga diesel RM1.80 seliter yang dijual di pam masih disubsidikan oleh kerajaan sebanyak RM1.00 seliter kerana jika tiada subsidi, harga sebenar diesel adalah RM2.80 seliter.

No comments:

Post a Comment