Saturday, June 04, 2011

PETRONAS bangunkan 3 blok gas di Kanada

PETRONAS menerusi anak syarikat milik penuhnya, PETRONAS International Corporation Ltd (PICL) menjalinkan kerjasama dengan syarikat minyak dan gas Kanada, Progress Energy Resources Corporation, bagi membangunkan tiga blok gas di timur laut British Columbia itu.

Menerusi perjanjian persefahaman (MoU) yang dimeterai kedua-dua pihak itu semalam, PETRONAS berkata, PICL akan menguasai 50 peratus kepentingan kerja dalam tiga blok gas yang dikenali sebagai Altares, Lily dan Kahta itu, dengan pelaburan membabitkan nilai sekitar RM3.32 bilion.

sila klik disini
“Aset yang bakal dibangunkan kedua-dua pihak ialah sebidang tanah berkeluasan 60,000 hektar yang dijangka memiliki anggaran sumber gas berjumlah lebih daripada 15 trilion kaki padu,” katanya dalam kenyataan di Kuala Lumpur semalam. PETRONAS berkata, kerjasama itu menandakan bermulanya penerokaan syarikat minyak dan gas nasional itu di Kanada.

Menerusinya, PETRONAS berkata, selain mempercepatkan pertumbuhan aktiviti huluan kumpulan itu, ia juga akan meningkatkan lagi jumlah nilai eksport gas asli cecair (LNG) dalam negara itu.

“PETRONAS melihat langkah itu sebagai peluang yang paling menarik kerana ia membuka ruang bagi kumpulan meneroka industri blok gas di Amerika Utara, dan pada masa turut memperkukuhkan lagi kedudukan PETRONAS sebagai peneraju global dalam perniagaan LNG,” katanya.

Sebagai sebahagian daripada kerjasama itu, PETRONAS berkata, ia dan Progress bersetuju menubuhkan sebuah entiti usaha sama eksport LNG untuk melaksanakan kajian daya maju ekonomi bagi mewujudkan kemudahan eksport LNG bersepadu di barat Kanada.
Katanya, kajian itu akan menyediakan kumpulan berkenaan pilihan alternatif strategik lain selain daripada saluran paip gas tradisional sedia ada di kawasan utara Amerika.

PETRONAS berkata, dengan MoU itu, kedua-dua pihak juga turut bersetuju bekerjasama dalam bidang lain yang bakal wujud di kawasan barat Kanada.

No comments:

Post a Comment