Saturday, June 04, 2011

KERJA TERBURUK VS KERJA TERBAIK 2011

Di sini saya ingin kongsikan dengan anda semua tentang satu aktikel tentang pekerjaan yang telah dilabel terburuk pada tahun 2011 menurut kajian website CareerCast.
Jika anda fikir anda mempunyai pekerjaan terburuk di dunia, dan anda adalah seorang pekerja rig minyak, anda mungkin benar, sekurang-kurangnya mengikut kajian yang diterbitkan satu minggu ini. Kadar bayaran rendah, tahap stress tinggi, tol fizikal dan faktor-faktor lain untuk 200 kerjaya yang dinilai, website CareerCast persepakat bahawa pekerjaan “roustabouts” mendapatkan penilaian yang terendah.

klik di sini

Mempertahankan rig minyak dan paip secara fizikal amatlah sukar dan menawarkan gaji yang tidak setimpal.
CareerCast menggambarkan persekitaran kerja yang agak teruk, berkerja selama 12 jam, kawasan pekerjaan yang tidak mesra, upah rendah, risiko tinggi cedera dan terpisah daripada kerluarga selama berminggu-minggu pada satu-satu masa, ini menjadikan ia dilabelkan sebagai “pekerjaan terburuk tahun 2011″. Setakat ini semula perkerja “roustabouts” hanya menerima 32,000 dolar setahun.
Sebaliknya, jika anda seorang jurutera perisian (Software Engineer), Tahniah!, anda mempunyai pekerjaan terbaik di dunia buat masa ini. Kurang tekanan, tuntutan fizikal sedikit dan peluang mudah mendapat pekerjaan membuatkan kerjaya ini mendapat kedudukan teratas, menurut kajiselidik tersebut.
Menurut Nancy Mead dari Carnegie Mellon University Software Engineering Institute.”Ini adalah kerjaya yang sangat baik, Ada permintaan yang sangat tinggi.”
“Software dalam hampir setiap peranti yang digunakan dalam kehidupan kita setiap hari seperti telefon, kereta, peralatan. Dan ianya berkembang setiap tahun” Disebabkan trend itulah, Jurutera Perisian mampu mendapat pendapatan rata-rata sebanyak 87,000 dolar setahun. ($7,250 sebulan)
Menurut CareerCast lagi, antara kerjaya yang baik ialah pakar matematik,penganalis dan penganalisa sistem komputer.
Mungkin ini peluang baik untuk graduan IT di negara kita ini. Semoga Berjaya.

No comments:

Post a Comment